Hae Rosiesta

Kuvituskuva. Väsynyt nainen tietokoneella.
Jaa

Tehoaako raudanpuutteen hoito? Näin varmistat raudan imeytymisen

Hengästyttää, väsyttää, mieli on maassa, keskittymiskyky kateissa, unikin kärsii. Raudanpuute on tärkeä hoitaa, sillä se voi viedä ilon elämästä. Hoito kestää usein kuukausia, ja sen aikana rautavarastojen täyttymistä seurataan verikokeilla.

teksti Anna Kauhala ~ kuvat iStockphoto
asiantuntijana tautiopin dosentti ja erikoislääkäri Esa Soppi

Mikä ero on raudanpuuteanemialla ja raudanpuutteella ilman anemiaa, sisätautien erikoislääkäri Esa Soppi?

Raudanpuuteanemiassa veren hemoglobiini on naisilla alle 120 ja miehillä alle 130.

Raudanpuute ilman anemiaa syntyy, kun elimistön varastorauta eli ferritiini on alle 30, mutta hemoglobiiniarvo on suositusten sisällä. Ferritiiniarvo voi olla myös korkeampi, ja saatat silti kärsiä raudanpuutteesta. Mitä korkeampi ferritiiniarvo on, sitä vaikeampi raudanpuute ilman anemiaa on todeta.

Suomessa on noin 40 000–90 000 aikuista, joilla on anemia. Raudanpuute ilman anemiaa on todennäköisesti yli 300 000 suomalaisella. Suurin osa raudanpuutteesta kärsivistä on naisia, sillä naiset menettävät kuukautisten ja raskauksien tähden paljon verta ja sen mukana rautaa.

Lue myös: Ferritiinin mittaus kertoo elimistön rautavarastoista

Millaiset oireet kertovat raudanpuutteesta?

Raudanpuutteesta voi seurata muun muassa väsymystä, aivosumua, hajamielisyyttä, keskittymiskyvyn puutetta, ahdistusta, unihäiriöitä, alakuloa, päänsärkyä, lihas- ja nivelkipuja, kohonnut leposyke, nopeasti nouseva syke, hengästymistä, painonnousua, närästystä ja lihasten hapottumista pienessäkin rasituksessa.

Näiden oireiden pitäisi soittaa hälytyskelloja. Kannattaa myös muistaa, että oireet voivat tulla hitaasti, jolloin niihin ei kiinnitä samalla tavoin huomiota. Kaikki eivät myöskään saa yhtä pahoja oireita. Yksi ei jaksa liikkua lainkaan, kun ferritiini on 10. Toinen elää ihan normaalia elämää ja treenaa.

Raudanpuute pitää aina hoitaa, sillä hoitamattomana se voi johtaa henkisen ja fyysisen suorituskyvyn täydelliseen menettämiseen ja työkyvyttömyyteen.

Oireet pahenevat usein, kun raudanpuute kestää kauemmin. Joskus raudanpuute ilmenee vasta, kun elämässä tapahtuu jotain poikkeavaa: tulee kovaa stressiä tai sairaus, eikä keho jaksakaan toipua.

Raudanpuute pitää aina hoitaa, sillä hoitamattomana se voi johtaa henkisen ja fyysisen suorituskyvyn täydelliseen menettämiseen ja työkyvyttömyyteen.

Mistä raudanpuute johtuu?

Raudanpuute voi johtua esimerkiksi runsaista kuukautisista, raskauksista, imeytymishäiriöstä, keliakiasta, suolen limakalvon toimintahäiriöstä, helikobakteeri-infektiosta, kasvisruokavaliosta, syömishäiriöstä, happosalpaajista, veren vuotamisesta suoleen tai verenluovutuksista.

Raudanpuutteen hoidosta olisi aina tärkeää keskustella lääkärin kanssa, jotta sen syy saadaan selville ja se voidaan hoitaa. Rautalisää ei siis pidä alkaa ottaa omatoimisesti tai varmuuden vuoksi. Silloin raudanpuutteen takana piilevä ongelma voi jäädä löytymättä.

Miten raudanpuute hoidetaan?

Raudanpuutetta hoidetaan useimmiten aina ensin suun kautta otettavalla rautalisällä. Suositeltava annos lisärautaa aikuisella on 200 milligrammaa päivittäin kahdesti päivässä eli aamulla ja illalla.

Kuuria jatketaan yleensä noin 6–9 kuukautta, jos et kärsi anemiasta. Jos sinulla on anemia, kuuri kestää vielä muutamia kuukausia kauemmin. Aika voi myös olla huomattavasti pidempi, harvoin lyhempi.

Suun kautta otettava rauta voi aiheuttaa ripulia, ummetusta, pahoinvointia, närästystä, tai vatsakouristuksia. Jos vatsa ei lainkaan siedä suun kautta otettavaa rautaa, se ei jostain syystä toimi esimerkiksi imeytymishäiriön takia tai rauta-arvot pitää saada pikaisesti nousemaan esimerkiksi raskaustoiveen tähden, voidaan antaa rautainfuusio suoneen.

Lue myös: Bloggaaja Mirva Rajala: ”Raudanpuute selitti oudot oireeni”

Kuinka nopeasti olo alkaa parantua?

Olo alkaa yleensä kohentua, kun ferritiini on 60–70.  Samalla hemoglobiini nousee, jos se on ollut alhainen. Parhaimmillaan arvot nousevat 2–3 yksikköä viikossa. Se riippuu kuitenkin rauta-annoksesta, ja ihmiset ovat myös yksilöitä.

Rautainfuusiolla arvot paranevat nopeammin, ja olo voi tuntua paremmalta jo parin kuukauden kuluttua.

Kun rauta otetaan suun kautta, se vaikuttaa hitaammin. Voikin mennä kuukausia ennen kuin olo alkaa tuntua vahvemmalta.

Miten raudanpuutteen hoitoa seurataan?

Rauta-arvot eli ferritiini ja hemoglobiini kannattaa kuurin aikana käydä mittauttamassa parin kolmen kuukauden välein. Siten nähdään, tehoaako lisärauta.

Arvoja pitää seurata rautakuurin jälkeen ainakin vuoden ajan pari kertaa vuodessa, jotta ne eivät pääse uudelleen romahtamaan. Jos arvot alkavat laskea, kuuri aloitetaan uudelleen.

Rautakuuri lopetetaan, kun olet oireeton. Yleensä ferritiinin pitää silloin olla yli 100.

Raudanpuutteeseen liittyy usein myös D-vitamiininpuute, joten sekin on syytä mitata.

Rautakuuri lopetetaan, kun olet oireeton. Yleensä ferritiinin pitää silloin olla yli 100.

Kun rautavarastot ovat täynnä, niitä ylläpitää rautaa sisältävä monipuolinen ruokavalio. Siihen kannattaa siis kiinnittää huomiota. Paljon rautaa on esimerkiksi maksassa, lihassa, linsseissä, pavuissa, merilevässä, soijassa ja pinaatissa.

Lue myös: Verikoe paljastaa D-vitamiinin puutoksen

Miten raudan imeytymiseen voi vaikuttaa?

C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä. Siksi monessa rautavalmisteessa on myös C-vitamiinia. Jollei sitä ole valmiiksi rautavalmisteessa, sitä kannattaa ottaa purkista yhtä aikaa raudan kanssa.

Raudan imeytymistä heikentävät erityisesti kalsium, kahvi, tee, magnesium ja viljat. Vältä siksi rautalisän tai rautaa sisältävien ruokien, kuten lihan tai linssien, syömisen yhteydessä maitovalmisteita tai viljoja. Pidä aterian jälkeen vähintään puolen tunnin tauko ennen kuin juot kahvia tai teetä.

Rautalisä kannattaisi aina ottaa tyhjään vatsaan, sillä ruoka yleensäkin haittaa raudan imeytymistä.

Ota siksi rautalisä ensimmäiseksi aamulla ja odota puoli tuntia ennen kuin syöt aamiaista. Ota toinen annos illalla viimeiseksi, kun ateriasta on kulunut ainakin puoli tuntia. Jos käytät magnesiumia, pidä sen ja rautalisän välissä muutaman tunnin tauko.

Esa Soppi on sisätautiopin dosentti ja erikoislääkäri, joka on hoitanut raudanpuutetta 30 vuotta.