Hae Rosiesta

Pia Kohijoki.
Jaa

”Kilot kertyivät salakavalasti” – Näin Pia laittoi elintavat remonttiin ja laihtui

Kun Pia Kohijoki jäi eläkkeelle, kiloja alkoi kertyä kuin varkain. Paluu entisiin mittoihin vaati tietoisen päätöksen elintapojen muuttamisesta. Sen myötä laihdutus onnistui ja kilot alkoivat karista tasaiseen tahtiin.

teksti Tiina Laaninen ~ kuvat Johanna Sjövall
asiantuntijana yleislääketieteen ja sisätautien erikoislääkäri Päivi Korhonen

Pia Kohijoen syksy oli kaksi vuotta sitten iloa täynnä: lähellä asuvan tyttären perheeseen syntyi toinen lapsi, ja Pia itse oli jäänyt vähän aiemmin eläkkeelle 44 työvuoden jälkeen. Nyt hänellä olisi viimein aikaan mummuilla sydämensä kyllyydestä.

Tytär tuli lapsiensa kanssa usein mumman luokse. Piasta se oli ihanaa: enää ei ollut kiirettä ja hän pääsi seuraamaan läheltä vauva-arkea. Äidille ja tyttärelle tuli tavaksi kokata yhdessä. Yhteinen harrastus tarkoitti ruokalehtien uutuusreseptien testaamista ja jopa neljän ruokalajin aterioita, jotka naiset suunnittelivat tarkasti etukäteen.

– Teimme jälkiruoaksi ihania pannacottia ja leivonnaisia. Ruoissa käytimme kerma ja voita, sillä halusimme maut mahdollisimman hyvin esille.

Useamman kerran viikossa nautitut herkkulounaat alkoivat talven aikana näkyä Pian vyötäröllä. Entisissä hameissa ja housuissa ei mennyt enää nappi kiinni, ja Pian oli ostettava vähin äänin kokoa väljempiä vaatteita.

– Olin mahtunut aina koon 38 hameisiin ja pukeutunut nuorekkaasti, mutta nyt tarvitsin koon 40 tai 42 vaatteita. Myös jalkani leveni koon verran eli melkein koko vaatekaappi kenkiä myöten meni uusiksi.
%

Ylipainon terveyshaitat

  • Ylipaino (painoindeksi 30 tai yli) kaksinkertaistaa riskin sairastua verenpainetautiin. Kakkostyypin diabeteksen sairastumisriski on peräti 7–20-kertainen.
  • Jo noin 4 kilon laihtuminen puolittaa diabetesriskin ja laskee yläverenpainetta keskimäärin 6 mmHg ja alapainetta 3 mmHg.
  • Painolla on vaikutusta myös kolesteroliin: 10 kilon painonpudotus alentaa kokonaiskolesterolia keskimäärin 5 prosenttia.

Pidä huolta itsestäsi

  • Syö säännöllisesti ja terveellisesti. Herkutella voi välillä, mutta älä tee siitä tapaa.
  • Liiku päivittäin vähintään puoli tuntia niin, että tunnet pulssin tihentyvän ja hengästyt.
  • Seuraa painoasi. Omia elintapoja on syytä muuttaa, jos painoindeksi on yli 25. Jos painoindeksi on 30 tai yli, tarkoittaa se merkittävää terveydellistä riskiä.
  • Vettä kannattaa juoda silloin, kun on jano tai kun on liikkunut. Litrakaupalla elimistö ei sitä kaipaa.